Thursday 30 May 2013



Kajian Kes

Kami menjalankan kajian di Pontian, Johor. Kami melawat tiga tempat kajian IKS iaitu mini kilang memproses nanas di Parit Selangor dan dua lagi tempat di Sri Bunian iaitu Frozen Food dan Cake berdekatan dengan rumah Ain.

IKS yang pertama kami melawat adalah JOSA ENT. iaitu, mereka mengusahakan produk nanas seperti sos, jem, teh, pati jus nanas, dan sebagainya.



,



Kemudian kami meneruskan lawatan kami ke Anor Food yang mengusahakan produk frozen food.

 




 bersama pengusaha dan Pn Milah (kiri sekali)

Kami meneruskan kajian kami di pengusaha Zainab's Cake. Beliau merupakan bekas tentera namun mengusahakan kek sebagai sumber pendapatan sampingan. Beliau turut membuat makanan lain selain daripada kek iaitu donat. Beliau memaklumkan turut menghantar bekalan roti tersebut ke sekolah-sekolah.



pengusaha kek berbaju merah dan En Ahmad
 

Kami turut disajikan dengan donat yang beliau dan isteri usahan. Ternyata donat yang beliau hasilkan sangat lembut.





Disini saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada keluarga rakan ayah saya iaitu En Ahmad dan isteria beliau Pn Milah yang banyak membantu kumpulan saya dalam menjalankan kajian ini. Tanpa mereka mungkin kami tidak akan sampai ke Pontian. Syukur alhamdulillah.

 



2 comments:

  1. Assalammualaikum.. boleh saya dapatkan alamat penuh utk prgi ke mini kilang yg memproses nenas ni tak? saya perlukannya utk mmbuat kajian juga. semoga dgan bantu awk dpat memudhkn kajian saya
    :)

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum.. boleh saya dapatkan alamat penuh utk prgi ke mini kilang yg memproses nenas ni tak? saya perlukannya utk mmbuat kajian juga. semoga dgan bantu awk dpat memudhkn kajian saya
    :)

    ReplyDelete